Pagina's

donderdag 19 december 2013

Culinair China

Mes en stokjes?”

Tijdens mijn reis in China, heb ik kunnen vaststellen dat de Chinese horeca nog complexer is dan gewoon met stokjes eten. Hoe complex ze juist is, leg ik in dit artikel uit. Verder overloop ik een aantal handige do’s en don’t over de Chinese tafeletiquette. Hou jullie stokjes alvast klaar! 




Do's and Dont's

Eerst en vooral is het in China onbeleefd om met je stokjes te spelen. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met het westen waar het ook onbeleefd is om met je bestek te spelen.Verder komt het in China veel voor dat je warm water krijgt in plaats van koud. Dit is zowel gebonden aan de cultuur als aan de milieuproblematiek. Het drinken van warm water is een heel oude traditie in China en het is bovendien gezond.Maar tegenwoordig is het water is daar zo erg vervuild, dat je het moet koken om de bacteriën te doden. Dus als je warm water krijgt, geen paniek, het is voor je eigen bestwil!

Maar als je het echt wilt, kan je natuurlijk ook expliciet vragen om koud water. Die krijg je dan in een fles, want warm water krijg je in een thermos. Daarnaast zijn de Chinezen van mening dat alles wat onder de knie is, vuil is. Dit is een levensmotto dat heel veel effect heeft op hun dagelijkse leven.Daarom is het de gewoonte om bijvoorbeeld als je aan tafel bent, papieren zakdoekjes op de grond te gooien na gebruik.Bij de chiquere restaurants zetten ze een vuilbakje naast de tafel. De bedoeling hiervan is dan dat mensen hun afval daarin gooien. Meestal letten de mensen daar niet op en gooien ze toch nog alles op de grond.


Ik lust dit niet?!
Wanneer je in China verblijft , is het heel normaal dat je tijdens je verblijf wel eens geconfronteerd wordt met een of ander raar gerecht.Het komt bijvoorbeeld veel voor dat men de kop van de kip bij de rest van het gerecht zet. Dit is namelijk een teken van versheid.Bij het gevogelte dat uit de diepvries komt, hebben ze de kop er op voorhand al afgehakt. Dus met andere woorden krijg je de kop erbij is, dan weet je dat het vers is. Nu heb je nog een probleem: hoe ga je dat nu opeten?



Je hebt immer alleen maar stokjes en een lepeltje. Je hebt drie opties. Je kan beslissen om het niet op te eten, dan vermijd je het probleem. Je kan ook beslissen om de kop van de kip toch vast te pakken en je zult dan falen want het is te zwaar voor je stokjes. De laatste optie is om vriendelijk te vragen aan het personeel van het restaurant hoe je dat juist moet opeten, en ze zullen je graag verder helpen. Deze laatste optie is een echte aanrader dus!

Een laatste fenomeen dat heel opmerkelijk is in China, is dat je geen fooi moet achterlaten. Sterker nog, je MAG geen fooi geven, anders lopen ze achter je aan om je geld terug te geven. Vroeger misbruikten Chinese uitbaters het systeem van de fooien. Ze vroegen steeds een fooi aan de buitenlanders.  Dit zou geen probleem zijn moesten de bedragen niet belachelijk hoog zijn vergeleken met wat ze aan de  lokale bevolking vragen. Het was zo erg dat de Communistische Partij besloot om in te grijpen. Ze hebben dus op nationaal vlak verboden om fooien aan te nemen.

Ongelofelijke ervaringen in China!
Tijdens mijn verblijf in China, had ik enorm veel geluk. Onze begeleider had veel kennis over de Chinese cultuur. Hierdoor waren we goed voorbereid op deze cultuur. Met andere woorden, ongepast gedrag was niet van toepassing, gelukkig maar!


Onvergetelijke levenservaring!

Mijn reis naar China is waarschijnlijk de ervaring die mij het meest zal bijblijven van mijn volledige schoolcarrière. Alles wat ik op school heb geleerd over interculturaliteit, heb ik kunnen toepassen op concrete situaties. Er waren natuurlijk momenten waarop het verschil in cultuur voor frustraties zorgde, maar ik zal mij vooral de mooie momenten herinneren met de fantastische mensen die ik heb leren kennen. Wat ik vooral geleerd heb, is dat je misschien in een bepaalde cultuur geboren bent, maar dat je je hart kan verliezen aan een andere cultuur.


M. El Khabaz


Gaat u hiermee akkoord? Of niet?

Deel je mening en Reageer! >>



0 reacties:

Een reactie posten